greenv1

Goście z innych rejonów kraju oraz z zagranicy dostrzegają możliwość spokojnego wypoczynku na łonie natury nieskażonej silnie rozwiniętym przemysłem. Rozwój bazy turystycznej to jedno z zamierzeń rozwojowych miasteczka. Dziś silna sieć sklepów wielu branż stanowi zaopatrzenie odpoczywających nad pobliskimi jeziorami gości.

1
Noclegi oferują pobliskie gospodarstwa rolne w ramach agroturystyki. Namiot można rozstawić na jednym z kilku pól kempingowych. Czyste lasy zapraszają do grzybobrania, a nieskażone jeziora – do kąpieli. Amatorzy myślistwa znajdą w lasach Srokowa liczną zwierzynę i opiekę w miejscowym kole łowieckim. W Węgorzewie i Kętrzynie istnieje silna baza hotelowa dla tych którzy przedkładają wygodę nad uroki życia pod gołym niebem. 2

Na rozwój gminy wpływ ma położenie geograficzne. Nie tylko ze względu na rozwój turystyki. Srokowo jest członkiem Związku Gminy „Barcja”, który to powołano w celu uruchomienia przejścia granicznego Michałkowo – Żelaznodrożnyj. Wychodząc naprzeciw zainteresowaniu społeczeństwa lasem i tym wszystkim co się w nim dzieje Nadleśnictwo Srokowo wybudowało „leśną ścieżkę dydaktyczno – przyrodniczą”.

3

Prezentuje ona prawie wszystkie w/w walory lasów srokowskich. Znajduje się 6 km na północ od Srokowa w kierunku wsi Bajory, na terenie leśnictwa Jezioro. Łączna długość ścieżki to 12 km. Na trasie znajduje się 10 przystanków zaopatrzonych w tablice informacyjne. Cała trasa jest wyraźnie oznakowana. Rozpoczyna się na parkingu leśnym, gdzie znajduje się główna tablica informacyjna z wyrysowaną trasa ścieżki i opisem poszczególnych punktów. Parking oferuje również zadaszone stoły i ławy oraz wyznaczone i zabezpieczone miejsce na ognisko. Ścieżka cieszy się dużym zainteresowaniem turystów oraz młodzieży szkolnej jako terenowe uzupełnienie wiadomości z lekcji biologii na temat otaczającej nas przyrody i zjawisk w niej zachodzących.

4

Nastepną atrakcją turystyczną jest Kanał Mazurski. Niedokończona budowla z ciekawymi rozwiązaniami technicznymi, wspaniale wkomponowana w środowisko naturalne. Celem budowy było połączenie Wilekich Jezior Mazurskich z rzeką Pregołą w celu uzyskania drogi wodnej do Bałtyku oraz wykorzystania energii wodnej do poruszania siłowni wodnych i osuszania około 17 tys. hektarów łąk. Budowę kanału rozpoczęto w 1911 r., kilkakrotnie przerywano, ostatecznie w 1940 r. kanał projektowany do przepływu statków o wyporności 240 ton, przebiega w sztucznych wykopach lub specjalnych nasypach ziemnych. Warto obejrzec śluzę znajdujaca się w Leśniewie (30% zaawansowania budowy, komora o glebokości 21 m., szerokości 7,5 m., dlugości 46 m., spad 17,2 m.). W niewielkiej odległości znajduje się następna śluza o mniejszym zaawansowaniu budowy (15%). Pomiędzy tymi śluzami jest 900 metrowy zarośnięty odcinek kanału, który stanowi świetną trasę spacerową. Obie śluzy mialy pokonać różnice poziomu wód jeziora Mamry i Rydzówka, czyli okolo 34 metrów.

5